لا ))الجزء الثالث



نادى حنا

الو محروص ولد الحاج سالم ايوه . مين معايا ؟ انا عمك الحاج مروان ايوه ياعمى الحاج مروان خير طبعا خير ياولدى مش عايز تنزل البلد . ؟ اشتقنا نشوفك ياولدى واحمد صحبك زعلان منك وبيقول نسينى انساكم ازاى ياعمى الحاج اكيد هانزل واول حد اسلم عليكم انتم وانا مقدرش على زعلك ولا زعل احمد صحبى وصديق حمرى ربنا يخليك ياولدى ويطول عمرك لما نشوفك تاكد محروص من النية المبيته لقتله وتاكد ان مروان ذلك الرجل الشرير عقد النية لقتله واكيد وراء قتله ام حمدان فهما الاثنين هما اكثر الاشخاص الذين يكرههم اهل القرية وكان حمدان كان شاب مستهتر وشرير ومعطم اهل القرية تعرضوا للاذى على ايدى هؤلاء الثلاثة كان الاتصال من سنترال القرية على ابو سويلم منتظر يتكلم بالتليفون بعد مروان اجرى على ابو سويلم مكالمته التى ينتظرها وراسه تدور لماذا يتصل مروان بمحروص بن الحاج سالم ؟ ربما لان محروص صديق ابنه احمد ياحاج سالم اتفضل ياحاج على متشكرين ياحاج سالم انت مش بتتصل بمحروص ابنك ولا ايه ياحاج ؟ والله انت عارف الدنيا بتشغل الواحد ومش باتصل بيه غير كل شهر مره وانت عارف محروص بيحب عايز يركز فى دروسه واحنا مش عايزين نشغله ربنا يخليهولك ياحاج ليه فيه حاجة ياحاج على ؟ لا ابدا ياحاج سالم بس لقيت الحاج مروان بيتصل بيه ومشتاق عليه فقلت اروح اطمن عليه من ابوه انت عارف البلد كلها بتحب محروص ربنا يخليهولك ياحاج ويوفقه تعيش ياحاج على الشاى وصل ياحاج على اتفضل ولا نجيب غداء الاول ؟ كلك كرم ياحاج سالم تعيش ياراجل ده خيرك ياحاج على الحاج على مش مطمن لاتصال مروان بمحروص راح لمروان وخبط على الباب مين ؟ انا على ابو سويلم ياحاج مروان خير عايز ايه ؟ لا ابدا ياحاج مروان انا شفتك فى السنترال فقلت اسال عليك تكون محتاج شيء اساعدك فيه لو اقدر وعرفت ايه ياحاج على ياحاج مروان وانا لو عرفت كنت اتى اليك واسالك فيك الخير ياحاج على ابدا انا كنت باطمن على احمد ولدى بقاله جمعتين منزلش يسلم علينا وبدين الحاجة ام حمدان اشتاقت على ولدها ربنا يوفقه ياحاج انا قلت اطمن عليك والناس لبعضها برضو انتظر ادى الحاجة ام حمدان جايبه الشاى مين معاك ياحاج مروان ؟ ده الحاج على ابو سويلم ياحاجة وده عايز ايه ؟ جاى يسلم على ليه كنت فى السعودية وجاى اجازة ؟ طيب اقفل وراه الباب وتعالى صحى ابنك محمود باصحيه يقولى اتركينى انا سهران طول الليل طيب مع السلامة انت ياحاج على اخذ الشك طريقه الى الحاج على ابو سويلم جلس الحاج سالم بعد ان غادر الحاج على ابو سويلم منزله يفكر لماذا يتواصل ذلك الرجل الذى اذا جلس بمكان تركه الناس ؟ وحديثه لا يخلوا من الشر ؟ وتصرفاته كلها شر فى شر ويتوارى بشروره خلف لحيته وتتوارى زوجته الشريره خلف نقابها اتم احمد دراسته ويبحث عن عمل واتم محروص دراسته وبدا العمل بشركات البترول جلست ام حمدان على الارض ووضعت بعض التراب على راسها وعلى وجهها وعلى ملابسها واستدعت زوجها مروان وابنيها احمد ومحمود عايزه اسالكم اتفضلى ياحاجة احنا كده حرمة وثلاثة رجال ولا اربع حرم ؟ احنا رجالة ياحاجة وعيب الكلام ده ايه العيب ياحمد فى كلامى ؟ تار اخوكم فين ؟ احنا مش عارفين مين قتله يا امى كيف ؟ احنا مش خلصنا الكلام فى الموضوع ده ؟ لازم تقتلوا محروص ولد سالم بس ده مقتلش حمدان يا امى . وبعدين حمدان فيه ناس كتير تكرهه من بلدنا ومن البلاد المجاورة بسبب سيرته البطالة تجارة سلاح وتجارة مخدرات وسرقة وعمايل كتر سيئة انتصبت ام حمدان وضربت احمد بالقلم على وجهه . ياخسارة العيش اللى اكلته كان لازم نقفل عليك لما تموت بالجوع طيب انتى عايزانا نعمل ايه ؟ هو ده الكلام . مش الكلام الماسخ بتاعك انت تروح تشوف محروص بيشتغل فين . وتدور على شغل قريب منه حتى لو لقيت شغل ببلاش وانا اعطيك مرتب من جيبى ليه يا امى كده ؟ علشان تعرف امتى بيكون لوحده وتقطع رقبته ولازم تجيب ايده تقطعها وتجيبها معاك وافق احمد حتى لا يعطى فرصة لابوه او اخوه محمود لان كلاهما شرير انطلق احمد وبحث عن عمل بالسياحة وسكن بمكان قريب من سكن محروص ظن احمد انه ابتعد عن ابيه واخوه وامه وبدا يتصل بمحروص ليقابله ويسلم عليه لاحظ احمد ان احد ما يتابعه اخذ يحترس ظن ان محروص ارسل من يقتله كده برضه يامحروص ياصديق عمرى ؟ ايه يا احمد مالك ؟ ترسل ناس تقتلنى ؟ ايه اللى بتقوله ده ؟ ايوه وانا اللى جاى اقف جنبك عيب ياحمد . هو فيه حد يقتل اخوه ؟ قولى ايه الموضوع ؟ واحد ماشى ورايا فى كل مكان اذهب اليه طيب قولى انت فين ياحمد وانا هاتصرف ونمسكه ونعرف منه كل حاجة انا بجوار محل الكشرى طيب متقلقش اتصرف طبيعى ماشى الووو اخوية الحبيب حضرة النقيب الغالى ابو على ايوه يامهندسنا العبقرى مش قوى كده متخلينيش اخد مقلب فى نفسى ماشى قولى اللى انت عايزه فيه واحد بلدياتى جنبى عند محل الكشرى . وفيه حد ماشى وراه . وده صديق عمرى ومعاه اخ اتقتل بالبلد وهو عايز يهرب من موضوع التار وخايف حد يقتله متقلقش انا هابص عليه من الشباك اللى بيفتح على المحل اه فعلا واحد وقف بيبص حوليه شكله خايف اتصل بيه وقوله يتحرك اول ياحمد ايوه يامحروص دمى نشف متخافش اتحرك بس من مكانك علشان يظهر اللى بيمشى وراك بالفعل اتحرك احمد ووراه شاب بيجرى ليلحق به قبل ان يختفى من امامه ويفقد اثره النقيب ابو على انطلق كالسهم الى اسفل وامسك بالشاب ابو على يعرف الشاب فهو خطير جدا جدا ومسجل خطر من الفئة الاولى امسك سيادة النقيب ابو على بالمجرم ماذا سيحدث ؟ من وراء الشاب المجرم ؟ هل سيقر ام سيحتفظ بالسر ؟ انتظروا الجزء الرابع من الروايه الى هذا الحين استودعكم الله

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق