(( شهد عبد السلام ))الجزء 5،4



نادى حنا

الجزء الرابع رجعت شهد الى منزلها بعد ان اتفقت مع محمود على الزواج ووجدت والدتها تبكى بشدة . مالك ياماما ؟ سعيد يابنتى . ماله ؟ كان بالمستشفى والدكتور قال له اى صدمة هيحصل شلل وهو ايه اللى دخله المستشفى ؟ سقط ومقدرش يقف والناس اتصلوا بالاسعاف واخدته للمستشفى . اه ربنا يشفيه انتى كنتى فين ياشهد ؟ ابدا ياماما حست انى متضايقة خرجت اشم هواء المهم ياماما انا عايزه اكلمك بموضوع مهم تعلى ندخل غرفة الجلوس ونعمل كاسين نسكافيه وقوليلى اللى عايزه تقوليه يادكتوره . وكانت تامل فى التحاق ابنتها بكلية الطب بعد ظهور النتيجة قوليلى بقى ايه اللى بيضايقك ؟ بصى ياماما . محمود ابن المعلم حسانين سياتى مع والده ووالدته الليلة عندنا خير يابنتى وايه اللى يجيب الفاشل ده هو وابوه وامه الشلق دى عندنا ؟ ياماما دول ناس طيبين بس انتى اللى واخده موقف بدون سبب ماشى .هابلع شوية مياه علشان ابلع كلامك ابتسمت شهد قوليلى بقى ييجوا يعملوا ايه عندنا ؟ نظرت شهد الى اسفل وقالت علشان محمود عايز يخطبنى وضعت ام شهد يديها الاثنتين على راسها فى حالة غضب وذهول من هول المفاجئة السخيفة انتى بتقولى ايه ياشهد ؟ انتى اجمل بنت . ومستقبلك كويس تتجوزى واحد فاشل . اقنعت شهد والدتها بان شهادتها من اجل العمل لجنى المال . والمال موجود بوفرة مع محمود واهله تظاهرت ام شهم بانها مقتنعة لتصل لنهاية الحديث قالت لها انتظرى لياتى والدك واحكى معاه واللى فيه الخير يقدمه ربنا جاء والد شهد بعد نصف ساعة وجد زوجته منهارة بالبكاء وتندب حظها وحظ ابنتها التى ارادت تدمير مستقبلها وحياتها ايه مالك ياام شهد ؟ قصت عليه كل ما حدث استشاط غضبا صاح مناديا شهد ايه اللى باسمعه ده ؟ اللى قالته لك ماما وانا اعلم ماذا فى صالحى وماذا يضرنى فانا لست طفلة ومش عايزه اعيش فى الفقر اللى عشت فيه معاكم طول عمرى نزل كلامها على والدها ووالدتها كصاعقة جعلت الاستاذ عبد السلام لم يتحدث ولم ينطق بكلمة اخرى بعد فترة . قال لها يابنتى الفقر مش عيب انتى شايفة سعادتك مع محممود . خلاص يابنتى اللى يهمنا هو راحتك وسعادتك . بس بشرط . انا هاقولك على اللى هيحصل معاكى علشان لما توافقى ويحصل انا لن اتدخل . عايز تقول ايه ؟ هتتجوزى محمود هيعمل نفس اللى بيعمله الان من جرى وراء البنات السكر والسهر . عادى يابابا براحته انا عايزه ماله . وممكن المال يحرمك منه لا متخافش على انا اعرف ادفعه طيب انا منتظر متى ساتى ؟ الليلة . اللى فيه الخير يعمله ربنا يابنتى فى السابعة مساء .كان الجميع مستعدون للقاء وكل منهم فى اجمل حلة لديه حضر محمود ووالدته ووالده وكان والد محمود قد احضر من الفواكه ما لذ وطاب نظر المعلم حسانين الى الاستاذ عبد السلام وقال بنظرة متعالية يا استاذ مبد السلام ؟ اتفضل يامعلم حسانين محمود ابنى طلب منى انا وامه نيجى نخطب بنتك شهد له وانت عارف ابنى احسن شاب فى الدنيا وانا كتبت برج باسمه كان بيتفصلى ب 12 مليون جنيه . وانت عارف معنديش غيره ربنا يخليهولك يامعلم دخلت شهد لتجلس معهم . راها المعلم حسانين . ازهله جمالها . اذ لم يكن قد راها من قبل . فهو دائما مشغول هى دى شهد ؟ ايوه يامعلم دى بنتى شهد تبارك الله فيما خلق ولانه لا يعلم سوى البيع والشراء نظر الى الاستاذ عبد السلام وقاله انا هادفع فيها مليون جنيه يا استاذ نظر عبد السلام الى ابنته والحسره تنطق على عينيه ووجهه يامعلم انا مش بابيعها انا بازوجها لابنك ماشى يعنى موافق . انا لا استطيع ان اعطيك موافقتى قبل ان اخذ راى شهد هى اللى هتتزوج لو على انا ولا انت ولا ابنك ولا فلوسك ليه لزمة عندى لكن المهم العروسة انطلق لسان شهد قائلة ( (( انا موافقة يابابا )) ) خلاص يامعلم اهى العروسة موافقة لو تحب تجيب الذهب وتعمل خطوبة الليلة معنديش مانع ولو تحب نعمل العرس الليلة برضه معنديش مانع طالما العروسة موافقة الاستاذ عبد السلام احس بالخجل والاحراج عندما قامت شهد بالرد بدلا منه اتفقا على ان الذهب والخطوبة الليلة والعرس بعد اسبوع ليجهزوا شقة الزوجية لم يتحدث الاستاذ عبد السلام مع ابنته طوال الاسبوع ولا حتى ليلة العرس ولا بعد العرس اقام المعلم حسانين عرسا يفوق ليالى الف ليله وليلة التى اقامها شهريار قصت شهد ليلتها الاولى بشقة الزوجية بعمارة زوجها ثم سافروا فى الصباح الى الغردقه لقضاء شهر العسل وصل محمود وزوجته الى الفندق وقضوا اليوم على البلاج وعند المعرب فوجئت شهد باكثر من عشرة افراد بين شاب وفتاة جاؤا ليبقوا معهم فى شهر العسل ايه يامحمود دول ؟ اصدقائى جاؤا ليحتفلوا معى بالزواج السعيد مين قالهم اننا هنا ؟ انا قلتلهن من يومين وحجزنا الفندق مع بعض لاحظت نظرات اصدقاؤه لما . وايديهم التى تتظال اجزاء من جسدها اشمئزت وصرخت بصوت عالى ابعد الكلاب دى بعيد عنى وفور سماع كلمة كلاب وانطلقت يدات تلطم خدودها دون رحمة او هوادة دول اصدقائى . واللى معاهم زوجاتهم وزى تعاملهم معى وكانوا بيتركوا لى زوجاتهم ليلة وليلتين حسب رغبتى . انتى هتعملى معاهم كده بكت وتعالى صراخها كثيرا واحست بان الارض دارت تحت قدميها رجعنى لبيت ابويه نعم . زى اللى سمعته مش ممكن قبل لما تباتى مع كل واحد من اصدقائى ليلة . وبعدها نرجع ونشوف هتعملى ايه . بدات تحس بكم الاهانة التى اهانت بها كرامتها التى ضاعت بالكامل ولم يتبقى لها اى شيء فقد تم ضربها على وجهها امام الجميع وطلب منها زوجها ممارسة الرزيلة مع اصدقاؤه كما يمارس هو الرزيلة مع زوجاتهم فى الساعة العاشرة مساء اتصلت بها والدتها الو شهد عامله ايه يابنتى ؟ الحمد لله ياماما طيب مبروك ياشهد النتيجة ظهرت ومجموعك 98.5 بالمائة مبروك يادكتورة الله يبارك فيكى ياماما وسلميلى على بابا اعتقدت شهد انها فرصة ذهبية للعودة بحجة سحب الاوراق والتقدم للجامعه لتصبح طبيبة يله يامحمود نرجع علشان اقدم بالمرحلة الاولى مرحلة ايه يابنت انتى شهادتك اللى عايزه تجرى عليها دى لما نرجع اشتريلك شهادتين او ثلاثة زيها حاولت مراوغته بان زوجته سوف تصبح طبيبة كان محمود شرب سيجارة بحشيش وشرب كاسن فرد بمنتهى البرود اهدائى بلا تعليم بلام كلام فارغ مفيش الكلام ده ومتجبيش سيرت الكلام الفاضى دى تانى ذهبت شهد الى احدى الغرف بالفندق واغلقت على نفسها وتاكدت انها خسرت نفسها ومستقبلها وخسرت كل شيء حاولت تتصل بوالدها رفض الرد على التليفون امت ليلتها فى بكاء مستمر ولكن ما فائدة الندم بعد اغلاق كل ابواب الحل فى الصبح وضعت ملابسها فى حقيبة وطلبت من محمود ان يتركها ترجع لشقتهما بالاسكندرية . فقد اعتقدت انها اذا اخبرت والده ووالدتها سيتعاطفان معها كان محمةد قد حصل على عصا خيزران فقام وجعل من جسدها الجميل الناعم اشكلا مثل الوان الطيف مرجعت الغرفة واغلقت على نفسها مرة اخرى هداها تفكيرها ان تهرب بعد ان ينام هو واصحابه لكنهم لا ينامون بالليل وفى النهار يغلقون عليها الباب فلا تستطيع الخروج فطلبت من عامل النظافة بالفندق بان ياتى لينظف المكان ولكن تم غلق الباب ونسى زوجها واخذ المفتاح ذهب العامل واحضر المفتاح الاحتياط وفتح وطلب منها الخروج لينظف المكان .فخرجت دون عوده وانطلقت الى الاسكندية فهل ستخبر والدها ووالدتها ؟ ام ستخبر والد ووالدة محمود ؟ ماذا سيكون رد الفعل اذا اخبرتهم ؟ ام هل ستحتفظ بخيبة املها وتصمت ؟ هل ستتمكن من تقديم اوراقها للجامعة ؟
الجزء الخامس رجعت شهد مع بعض ملابسها الى الاسكندرية لم ينتبه محمود لغيابها لانشغاله باصدقاؤه ولم يسال عنها اتصلت شهد بزوجها فور وصولها للاسكندرية الو ايه اخرجى اتسلى معانا اصحابى ملوا وعايزينك لانك وجه جديد هيكسر الملل محمود انا فى الاسكندرية يعنى انتى مش فى الغردقة الان ؟ باقولك انا فى الاسكندرية طيب قاعده فين ؟ فى شقتنا . ارجع وتعال مش ممكن ارجع الان . انا اخلص المده اللى حجزها بابا وابقى ارجع لان الجو هنا جميل طيب اقفلى الشقة وارجعى لاهلك مش عايز ارجع الاقيكى بالشقة . ذهبت شهد الى والدته لتقص عليها ما حدث من محمود بعد وصولهم الغردقة نظرت اليها والدته بامتعاض ولم تتحدث معها ولم ترد عليها بعد خمس دقائق دع جرس الباب دخل رجلا لم تراه شهد من قبل انطلقت ام محمود بسرعة لتفتح الباب اتاخرت ليه ياحاج صبرى منتظراك من بدرى ياحبيبى تابطته ودخلا الاثنين حجرة النوم وتاكدت شهد بان الاسرة كلها بعيدة عن المبادئ والقيم الاخلاقية انتظرت حتى جاء والد محمود المعلم حسانين قصت شهد ماحدث معها من زوجها فى شهر العسل نظر اليها والد زوجها نظرة استغراب ايه رايك ياعمى فى اللى عمله محمود بصى ياشهد . احنا زوجناكى لابننا علشان تنفذى اى امر يامرك بيه وانتى بعد تنفيذ اوامره ليكى الحق تعملى اللى انتى عايزاه اطلقت شهد صرخة زلزلت المكان . لم تكن صرخة مسموعة من احد لكن تزلزلت اركان مشاعرها . انهمرت الدموع دون صوت لم تشا ان تخبر احد يما ساتها ظنا منها بانهم سيشمتون فيها وقفت شهد ودون ان تستاذن من احد وهمت بالخروج ارتفعت نبرة صوت المعلم حسانين . رايحة فين ؟ راجعة شقتى . طيب مش المفروض تستاذنى ولا ايه ؟ متاسفة ياعمى .بعد اذنك تعالى طيب نتعشى وبعدين ارجعى شقتك شكرا ياعمى خرجت شهد ورجعت شقتها لتقضى كل وقتها بالبكاء بعد اسبوعين رجع محمود مع اصدقاؤه . فتح الباب وجد شهد . انتى هنا ؟ نعم يامحمود . انا منتظراك نام علشان نقوم بدرى نسحب اوراق النجاح من المدرسة ونلحق نقدم الاوراق للجامعة اوراق ايه وجامعة ايه ؟ انسى الحكاية الفارغة دى ضاع مستقبل شهد او هاكذا احست ثم نظر اليها قائلا تنفذى اوامرى وانا اعمل اللى انتى عاوزاه وايه اوامرك يامحمود ؟ قلتلك عليها فى الغردقة .لا مش موافقة يامحمود وانا مش موافق على طلبك ضاع كل شيء فكرت فى العوده لاهلها . باى وجه ستقابل ابيها وامها . ثم ام سعيد التى تاتى الى والدتها وتقضى معها بعض الوقت . فقد اصبحت وحيدة بعد زواج ابنتها . وغياب زوجها فى العمل احست بذل لم تتعرض له فتاة من قبل اتصلت بوالدتها ازيك يابنتى ؟ عاملة ايه ؟ انا بخير ياماما . بابا عامل ايه ؟ وقبل ان تجيب والدتها على سؤالها انهمرت شهد بالبكاء مالك يابنتى ؟ مفيش ياماما . يس عايزاكم تسامحونى . ايه يابنتى ؟ انا اتصل بوالدك يجيلك يشوفك متقوليش لبابا على شيء ياماما لان اللى بيحصل حذرنى منه وانا لم استمع اليه واغلقت اذنى والغيت عقلى وقلبى متقوليش كده يابنتى خلاص ياماما كل شيء ضاع بكت ام شهد وبكت شهد وانتظرت حتى جاء الاستاذ عبد السلام . قصت عليه ماحدث انهار الاستاذ عبد السلام . طلبت منه زوجته ان يذهبا الى شهد للاطمئنان عليها رفض الاستاذ عبد السلام قائلا لو كانت تعبانه لجاءت ولكن لو ذهبنا فاننا نذهب لنسال عنها ماشى طيب يله يا ابو شهد لا انا لن اذهب اليها انتى اذهبى وخدى ام سعيد ست هادئة ومحترمة وحكيمة ماشى امرك يا ابو شهد اتصلت والدة شهد بوالدة سعيد وبالفعل ذهبا الاثنتين الى شهد دق جرس الباب رد محمود من ؟ ردت والدة شهد انا ام شهد يامحمود فتح الباب وراى الاثنتين تقلب وجهه وكانه راى شياطين بسخرية . اهلا اهلا بيك يابنى ردت الامراتان فى نفس الوقت ترك الباب وذهب فقد كان بصحبتة احدى صديقاته يشاهدون فيلما فى الكمبيوتر دخلت السيدتان شهد فتحت باب احد الحجرات وخرجت منه ايه يابنتى اللى احنا شايفينه ده ؟ كده طول الوقت طيب وانتى ؟ انا فى غرفتى كده بس ده عذاب ومرار نصيبى كده . ربنا يحلها من عنده بابا عامل ايه ؟ كويس بس زعلان كتير من وقت زواجك انا عارفة وانا فعلا غلطت وبادفع الثمن وسعيد عامل ايه والاستاذ على ؟ كويسين الحمد لله سعيد بيشتغل بشركة ترجمة فى الاجازة والحمد لله نظرت شهد الى الارض وقالت ربنا يوفقه . تعيشى يابنتى تحبى اتكلم مع محمود يابنتى ؟ شكرا ياخالتى استشعرت ام سعيد الحرج واحست بكم الظلم الذى تعانيه شهد يا ام شهد انتى اطمنتى على شهد ولا عايزه تبقى معها تانى ؟ طلبت ام شهد من ابنتها تستدعى محمود طلبت شهد من محمود ان ياتى ليسلم على والدتها . عايزه تقعد معاه بعض الوقت رفض . اعملها ايه ؟ هى عايزه تسلم عليك . روحى من قدامى واغلقى الباب وراكى رجعت لوالدتها . لم تشا ان تقول لها شيء مما حدث قالت لها انه مشغول ولن ستطيع ان ياتى الان طيب عملتى ايه فى التقديم للجامعة ؟ جامعة ايه . خلاص تزوجت اعمل ايه بالشهادة ؟ قالت هذا وانطلقت بالكاء بكى الجميع وسط سماعهم لقهقهات محمود وصديقته التى هى زوجة احد اصدقاؤه استاذنت ام سعيد لتخرج . انا مش قادرة اتحمل الوضع ده نهضت ونهضت معها ام شهد لينطلقوا للخارج ذهبتا الاثنين لمنزل ام شهد وقررا ان يطلبان من الاستاذ على والد سعيد والاستاذ عبد السلام ان يذهبا الى محمود ووالده يقصون عليه ماحدث حاول والد سعيد مع والد شهد كثيرا حتى وافق بالاخير وذهبا الاثنين الى محمود ففتح لهم الباب واستدار ليذهب استوقفع الاستاذ على انتظر يامحمود يابنى ماذا تريد ؟ بدا هندردش معاك شوية مش فاضى تحدثوا الى شهد بالدخل لا يا ابنى عايزين نتكلم معاك انت طيب 5 دقائق فقط ماشى اسمعنا خمس دقائق جلس معهم على مضض ممسكا بساعته ليحسب الخمس دقائق دون ان يسمع او يرد استاذن الاستاذ على وانصرف نظر محمود الى الاستاذ عبد السلام . صاحبك خرج مش هتمشى معاه ؟ خرج الاستاذ عبد السلام والاستاذ على ليذهبا الى منزل المعلم حسانين قصا عليه ما حدث انا قلتلك تاخد فيها كم من المال . حصل ولا لاء ؟ طيب افهم بقى . يعنى احنا اشتريناها لابننا تعمل اللى يامرها بيه . بس ده زواج يامعلم مش بيع وشراء . قال هذا الاستاذ على رد المعلم حسانين . قوم ارجع بيت ياعلى بلاش تتكلم انا بلغنى انك كنت عاوز تزوجها لابنك ده نصيب ياعلم وهى اخدت نصيبها وابنى نصيبه موجود طيب قوم روح بدل ابنك يموت بحادث قضاء وقدر انت بتقول ايه ؟ اقسم بالله العظيم يكون اخر يوم بعمركم كلكم وبرضه قضاء وقدر ياحسانين الاستاذ على صعيدى الاصل وعدد كبير من عائلته يعملون بالاسكندرية ويترددون على ااستاذ على من وقت لاخر ويذهبون احيانا ليصطحبوا سعيد من عمله ويذهبون الى مطعم او ليذهبوا الى متنزه يقضون بعض الوقت قال المعلم حسانين روح روح ياعملى انت بتقول كلام هتندم عليه نطلق الاستاذ على خارجا وهو يقول للاستاذ عبد السلام هى دى ناس تزوج بنتك ليهم ؟ فى اليوم التالى قصص حسانين على ابنه ماحدث بالتفصيل قرر محمود ان يقتل سعيد فهل سينجح فى قتله ؟ ماذا سيكون رد فعل اقارب سعيد ( الصعايده ) ؟ ماذا سيكون رد فعل شهد ووالدها ؟ انتظروا الجزء السادس

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق