للخير :مرتب شهري لمعاق وزوجته من زوي الاحتياجات خاصه


 رسالة من قراء الجريدة: - انا كنت من يومين ماشي من جنب محطة مترو مسره 

وانا ماشي لقيت الشخص ده مدلي ايده وكان عايز يبعلي مناديل 

انا بصراحه مكنش معايا فكه ومشيت ع طول بس وانا ماشي لحظت ان ايده فيها صليب خدني الفضول اني اروح اتكلم معاه وفعلا بعد ما مشيت بتاع كام خطوه رجعتلو تاني المهم اتكلمت معاه شوايه و اتعرفت عليه وقلتيلو انا اسمي شنوده و هو اسمه يوسف من كنيسه في امبابه بس فعلآ نسيت اسم كنيسته... يوسف ده حد طبيعي عادي وشخصيه حلووه جدآ وبيتكلم بي كل زوق و ادب.. هي مشكلة يوسف ان عنده اعاقه في ايده و في  رجليه  

بتكلم مع يوسف بقوله ايه اللي مقعدك كده و ازي كنيستك مش مسعداك قللي انا كنيسه جبتلي شقه بي الايجار ولما جابولي شقه قلولي ادفع انت الايجار الكنيسه شالت مسئوليتها منك و الايجار ( ٧٥٠ جنيه ) وقللي اجيبهم منين و انا متجوز و معايا ولد وكمان مراتي من زوي احتياجات خاصه  وقللي انه طلب من كنيسه تشغلو فراش حتي ع الاقل  و ابونا رفض وقاله احنا عندنا فراشين كتير 

قولتله طيب معرفتش توصل لي الأسقف الانبا يوحنا وتقوله كلام ده... قللي رحتلو وقللي ماشي هبقي اشوف حالتك مع ابونا في كنيستك وهبقي ارد عليك ومحدش رد عليه فعلآ وقللي انا مكنش ينفع اقعد في البيت عشان صاحب العماره مش هيصبر ع الايجار ومش هيصبر عليا في الايجار فا كان لازم انزل زي ما انت شايف كده  

لو حد يقدر يجماعه بجد يساعد يوسف او اي خدمه تتكفل بي و بي مرتب شهري ع الاقل يسد بي الايجار والباقي يصرف بي ع نفسه و علي بيته ومينزلش يقعد في شارع تاني او لو حد يقدر يشوف لي شغلانه تبقي ع قده  يصرف منها برضو ماشي 


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق